torsdag 19. juli 2012

Stjal sykkelen sin tilbake fra tyvene

Da Vidar Hardeland ble frastjålet sykkelen sin denne uken, bestemte han seg for å ta saken i egne hender. 
Det var et leit syn som møtte Vidar da han var ferdig med handlerunden i Bergen sentrum onsdag ettermiddags, skriver bt.no.

Kom til avklippet lås

- Først skjønte jeg ikke så mye. Jeg så etter sykkelen min over alt, men kunne ikke finne den. Da fikk jeg plutselig øye på den avklippede låsen som hang fast på stativet, forteller Vidar og viser frem en sort sykkellås som er klippet tvers over.
- Det første jeg tenkte var at jeg måtte skynde meg til politiet for å anmelde, forteller Vidar.
- Men det ble ikke slik?
- Nei, jeg bestemte meg for at det kanskje ville være lurt å ta en tur opp i Nygårdsparken først, fortsetter han.
Parken er et kjent tilholdssted for kriminelle og narkomane i Bergen. Sykkelen var blitt stjålet i Nygårdsgaten, som ligger like nedenfor parken.
- Jeg gikk så opp i parken, og der stod sykkelen, smiler Vidar.
- Hva skjedde så?
- Jeg gikk bort til sykkelen, som stod på en liten høyde inne i parken. Det stod en mann ved siden av den og holdt på den. Jeg smilte til ham og påpekte at sykkelen var min.
Mannen så da opp på meg og svarte «kanskje det», forteller Vidar.

Stjal sykkelen tilbake

Vidar var på vei bort med sykkelen da han hørte noen rope bak seg.
- «Hei! Stopp!» hørte jeg en mann rope bak meg, sier Vidar.
Han viste frem den klippede låsen til mannen.
- Jeg fant vel ganske fort ut at her var det verken tid eller sted for forhandlinger, så jeg syklet avgårde, forteller han.
- Du var ikke redd da du gikk inn i parken for å ta tilbake sykkelen?
- Jeg så jo an situasjonen litt, men det virket såpass trygt at jeg bestemte meg for å gå inn og ta den. Sykkelen min er ikke registrert hos Falck, og jeg anså det som lite sannsynlig at politiet ville kunne spore meg opp dersom de hadde funnet den, sier han.
Vidar jobber til daglig på Statoil på Sandsli, men bor i sentrum. Han sykler den 40 minutter lange turen to ganger hver dag.
- Det er god trening, og så er det bra for miljøet, smiler han, og legger til:
- Derfor var det særs viktig at jeg fikk den tilbake. Sykkelen er min beste investering de senere årene, og den betyr mye for meg, avslutter Vidar.

Hentet fra: aftenposten.no
Advokat Odd Kalsnes