lørdag 21. juli 2012

Regnet jaget Sol på jobb

SOL INNE: Sol Østhagen stråler som sola så lenge det er fint vær ute. Her er hun på ferie i Praha. Foto: Privat(VG Nett) Sol Østhagen (58) ble så lei regn at hun tryglet arbeidsgiveren om å få komme tilbake på jobb. 
Elverumsingen hadde ingen interesse av å bruke opp ferien sin på regnvær. Etter seks dager med nedbør ba hun derfor sjefen om å få rokke om litt på feriedagene sine. Det fikk hun lov til.

- Jeg har jobbet to dager nå og fått tilbake humøret mitt, så da er jeg nok enklere å ha i hus når jeg nå på nytt går ut i ferie, sier Østhagen, som er administrasjonssjef i Østlendingen, til VG Nett.

Hun føler seg heldig som har fått lov til å skyve litt på ferien.
Østhagen ser ikke like negativt på regnet nå som hun har fått et par dager ekstra på kontoret, men innrømmer at hun er glad hun har en uke i Dubrovnik i bakhånd i august.
- Så lenge de ikke har brukt opp finværet når vi kommer da, smiler hun.

Regn og atter regn
Det er ikke bare Østhagen som bør finne seg i inneaktiviteter i ferien.

Så langt i juli har det flere steder i landet allerede regnet mer enn hva som er normalt for hele juli måned - og det ser ikke ut til at skyene vil lette med det første.

Lavtrykket som har gjort juli regntungt fortsetter nemlig utover i neste uke - med noen lysglimt innimellom.

- Det er fortsatt mye lavtrykksaktivitet over Norge, og man vil få regnbyger men også perioder med sol de neste ti dagene, sier vakthavende meteorolog Ingrid Bentsen ved Meteorologisk
institutt til VG.

Fortsatt håp

I Nord-Norge vil det inn mot neste helg lette opp, og her vil man få lengre perioder med sol.

- Temperaturene vil holde seg omtrent like. Lørdag var det 20 grader i Oslo, og temperaturene er faktisk litt over normalen for Oslo sin del, sier Bentsen.

- Men det er ikke noen ny varmebølge i sikte?

- Nei, foreløpig ser vi ingen høytrykk. Men det er fortsatt håp, lover meteorologen.

- For Østlandet sin del er det ofte august som er den beste værmåneden. Oslo er ofte varmest i august.
Statsmeteorolog Pål Evensen mener trass de store nedbørsmengdene at sommeren ikke er atypisk norsk sommer.

- Dette er vanlig norsk sommer. Mange har nok litt urealistiske forventninger til sol her til lands, og da blir man fort skuffet, sier han, og legger til at Østfold, Sørlandet, Vest-Norge og Nord-Norge ikke har gått over normalen for regn i juli måned. Enda.
Høye forventninger

Sol Østhagen er enig i at nordmenn kan ha for høye forventninger til ferien.

- Vi legger nok listen litt høyt når det kommer til den solen, sier hun.

- Du er ikke ekstra glad i sol på grunn av navnet ditt, da?

- Flere sier faktisk at jeg passer til navnet mitt, fordi det smeller også om det er skyer uten regn som dekker til solen. Men det er nok uavhengig av navnet mitt at jeg er slik, tror Østhagen.

Den siste uken har det regnet rundt 90 millimeter i Elverumsområdet. Det er nesten like mye som normalen for juli måned.

- Litt bedrøvelig

Også andre steder i vårt langstrakte land bor det folk med værrelaterte navn. Meningene er imidlertid delte om det ustabile sommerværet.

Hos Anneke Van Dam (57) i Fåvang i Oppland er det sol og regn
om hverandre.

- Det er jo litt bedrøvelig, men jeg tar det ikke så tungt. Jeg pusler litt inne, gjør litt hagearbeid og går tur med bikkja uansett vær, sier Van Dam, som synes det er helt i orden
med litt skiftende vær i sommermånedene.

- Dessuten er jeg ikke så tilhenger av varmt vær, så jeg liker best at det er overskyet, sier 57-åringen.

Elsker vinteren

Samboerne Susann Snø Lotvonen Berg (24) og Samuel Storm Langø (28) lengter ikke etter varme sommerdager.

- Jeg elsker vinteren, så jeg skulle aller helst hatt litt snø, sier Lotvonen Berg som for tiden er i Brønnøysund.
- Men det er deilig med regn og overskyet også, fordi da slipper man å bli så varm. Da er det helt perfekt å gå i fjellet og dessuten slipper du alle de fluene som surrer rundt deg til enhver tid, sier hun.

24-åringen forteller at navnet til samboeren ikke er tilfeldig.

- Samuel bestemte seg for å legge til Storm fordi vi syns det var artig med snøstorm. Men jeg tror nok egentlig at han er mer glad i sol og grilling.

- Håper på bedre tider
Jørn Regnér Skaarberg (43) fra Mysen synes det regner litt mye.

- På værmeldingen i går stod det at det skulle bli fint, men jammen trommer det ikke på taket i dag òg. Det er vel en meteorolog eller to som bør få sparken snart, sier Regner Skaarberg lattermildt.

Tor (med) Hammer (58) fra Mo i Rana tar ikke ansvaret for at sommeren nærmest har regnet bort.

- Det er dessverre bare å godta det været som kommer. Men det er jo veldig hyggelig å sitte inne og spille yatzy og kort, og hvis det ikke er så mye vind så er jeg ute og fisker. Men det
er klart jeg håper på bedre tider, sier Hammer, som for tiden er på hytta i skjærgården langs Helgelandskysten.

Hentet fra: vg.no
Advokat Odd Kalsnes